skip to Main Content
Slochterenweg 29 Arnhem 06 – 2136 3673

Hoe kun je veroudering een stapje voor zijn bij het ouder worden?

Ouder worden: voor iedereen een onvermijdelijk proces, maar hoe we dat pad bewandelen is voor iedereen anders. Wist u dat bewegen de gevolgen van het verouderingsproces kan vertragen? In dit artikel nemen we u mee in de voordelen van sport en bewegen voor ouderen en geven we een inkijkje in wat wij binnen de vereniging doen voor deze doelgroep.

De fysieke voordelen van bewegen bij het ouder worden
Met ingang van september 2017 heeft de Gezondheidsraad nieuwe adviezen uitgebracht aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Voor volwassenen en ouderen is de norm 150 minuten verdeeld over de week matig/intensief bewegen en 2x per week spier/botversterkende en balansoefeningen. Daarnaast geldt het credo: bewegen is goed, meer bewegen is beter. En voorkom veel stilzitten.

Onder matig bewegen wordt met name wandelen en bijvoorbeeld fietsen, bijvoorbeeld naar het werk verstaan. Dit zijn activiteiten die leiden tot verhoogde hartslag en ademhaling. Intensief bewegen gaat meer richting sporten, zoals hardlopen, zwemmen of wielrennen. Bij deze beweegvormen is er meer sprake van ‘buiten adem raken’ en zweten. Spier/botversterkende oefeningen zijn activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast. Denk dan aan wandelen en traplopen. Balansoefeningen worden in yoga en TaiChi lessen gegeven.

Fysieke voordelen van sport en bewegen hebben invloed op de kwaliteit van leven. Bewegen leidt tot een verbeterde bloedcirculatie, ademhaling en spierkracht. Daarnaast stimuleert het de stofwisseling, verhoogt het de weerstand en wordt het risico op fracturen verkleind. Ook wordt het risico op vallen kleiner door meer balans.

De invloed van bewegen op de mentale gezondheid
Naast de vele fysieke voordelen, heeft bewegen ook een positieve invloed op de mentale gezondheid. Zo zorgt bewegen voor een beter humeur, omdat het energie geeft. Het helpt om stress kwijt te raken en de kans op cognitieve beperkingen, zoals Alzheimer, worden verminderd. Het proces van achteruitgang in algemene dagelijkse handelingen wordt vertraagd. Dit tezamen draagt bij aan onafhankelijkheid op latere leeftijd, wat er weer toe leidt dat de zorgkosten kunnen worden gedrukt. Een gezondere leefstijl dringt dus in vele lagen van de samenleving door.

Sport & bewegen voor ouderen bij RSVV
Bij RSVV is er een gevarieerd aanbod van sport- en bewegen voor ouderen. Wij hebben een aantal sport-spelgroepen gericht op ouderen. Daarnaast bieden wij ook dans, yoga en dynamic tennis aan. Alle lessen hebben deelnemers van uiteenlopende leeftijden, dus dat hoeft absoluut geen beperking te zijn. Zie bijvoorbeeld de foto van een 97-jarige deelneemster van onze sportgroep op Papendal.

Voor dit artikel is gebruik gemaakt van de informatie op de website www.allesoversport.nl

Back To Top